Wintersport

bij Intersport

Het is elk jaar weer een hoogte­punt: het testevenement in het Oostenrijkse Sölden in het Ötztal. “Alle merken zijn vertegenwoordigd. Echt uniek”, aldus Bas van Boven, filiaalmanager van Intersport Zierikzee.

Het skigebied van Sölden heeft een hoogte van 3200 meter, zodat vanaf oktober geskied kan worden. Bas van Boven: “Eind oktober, begin november is daar altijd de opening van het World Cup-seizoen voor de wedstrijdskiërs. Een paar weken later is het Nederlandse evenement ‘De Winteropening’. Dat wordt georganiseerd door Double Dutch en de in Nederland vertegenwoordigde merken.”

“Dat alle merken er zijn én dat je alles kunt testen, maakt dit event zo uniek. Allerlei soorten ski’s, snowboards, schoenen, helmen, sneeuwbrillen,... Er zijn zo’n 25 merken aanwezig. Er worden ook clinics gegeven, zoals bijvoorbeeld offpiste skiën of toerskiën. Dat is vooral leuk voor ons, maar aan de andere kant geeft het je ook de nodige bagage voor als iemand in de winkel komt die hier interesse in heeft. Die kun je dan de juiste richting opsturen.”

Toch gaat het vooral om het testen. “We testen voornamelijk ski’s die we in de winkel verkopen. Doordat je ze ervaren hebt, kun je iemand nog beter een passend advies geven. Dan weet je écht waar je het over hebt. Soms kom je tot hele positieve verrassingen, zoals de Atomic G7. Een superfijne ski, zowel bij hoge als lage snelheid. Dat neem ik mee in mijn verkoopadvies.”

“Zelf heb ik in Sölden eindelijk de vizierhelm gevonden die perfect bij mij past. Voorheen had ik een klapvizier, maar dat zat nooit helemaal lekker, maakte een fluitend geluid en ik keek tegen een randje aan. Nu heb ik een Head-helm, de Radar. Superlicht, met een uitstekende pasvorm en een vizier die geen gekke rand heeft. Ik heb er inmiddels ook twee in de winkel verkocht.”


Trend

De algemene trend dat alles lichter wordt, blijft zich doorzetten. “Verder is zo’n event vooral ook een leuk en sociaal iets. Je hebt contact met andere winkeliers en vertegenwoordigers van de merken. Je wisselt ook ervaringen uit over bijvoorbeeld de service van merken.” 


Consumenten

Tegenwoordig is het event ook open voor consumenten. “Er gaan sowieso altijd al een paar mensen mee van buiten de winkel. Het zou leuk zijn dat uit te breiden en met meerderen daar naartoe te gaan. Mensen kunnen zelf via Double Dutch boeken, want ik ga geen reis organiseren. Maar vanuit Intersport kunnen we lokaal wel ondersteunen om tot een goede test te komen.”

Skischoenen met pasgarantie

Elk jaar staat de 22-jarige Jaap Stouten uit Bruinisse één of meerdere keren op de lange latten. “Meestal gaan we met het gezin naar Oostenrijk. Soms ga ik ook nog een paar dagen met vrienden, bijvoorbeeld naar Winterberg.”

Het skiplezier werd echter voortdurend verstoord door zere voeten. “Ik heb een behoorlijk brede voet. In Oostenrijk heb ik allerlei schoenen geprobeerd, maar nooit vond ik de juiste en had ik pijn.” Op den duur nam Jaap maar schoenen die een paar maten te groot waren. “Dan vulde ik de ruimte met extra sokken. Maar dan had ik niet echt goed grip in mijn schoenen en dat gaf een onveilig gevoel.”

Uiteindelijk vond hij de oplossing bij Intersport in Zierikzee. “Na wat proberen kwamen ze opeens met een andere binnenschoen en vervolgens hebben ze daarop de buitenschoen aangepast. Tussendoor testte ik ze op de baan in Terneuzen. De laatste keer voelde het meteen al super!”, aldus een opgeluchte Jaap.

Na een fijne skivakantie keerde hij terug bij Intersport met tien repen chocola. Jaap: “Intersport heeft er echt alles aan gedaan om een passende schoen te vinden. Daar ben ik echt heel blij mee.”

Deel dit artikel: